گوگل ادز (Google Ads) یا گوگل ادوردز سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که در آن مشتریان از طریق سایت ها و ابزارهای مختلف گوگل مانند فروش آنلاین، تبلیغات خود را به مشتریان نشان می دهند. بهترین و معروفترین شکل تبلیغات ادوردز، تبلیغات در موتور جستجوی گوگل است. در این روش شما عبارات یا کلمات کلیدی مورد نظر خودتون را در گوگل ادوردز وارد میکنید تا تبلیغات شما برای کسانی که این عبارات را جستجو می کنند نشان داده شود. تبلیغ کننده همچنین برای هر کلیک هزینهای را پرداخت می کند، برای جستجوی یک کلمه کلیدی، گوگل از بین پیشنهادهای مختلف تبلیغ دهندگان، بر اساس قانون های خاص برخی از تبلیغ ها رو انتخاب و به کاربران نشان می دهد.
گوگل ادز در تبلیغات چه تاثیری دارد؟
در صورتی که تبلیغات گوگل ادز به درستی تنظیم، راه اندازی و مدیریت شوند در بیشتر کسب و کارها میتواند مفید واقع شود. انتخاب کلمات کلیدی مناسب، پرداخت هزینه درست برای کلمات کلیدی، تنظیمات موثر برای هدف قرار دادن کاربران هدف، نوشتن تبلیغات جذاب و هدفمند، انتقال درست کاربران به صفحات سایت برای جذب کاربران از جمله مواردی هستند که می توانند تاثیر بسزایی بر تاثیرگذار بودن تبلیغات ادوردز داشته باشند. متاسفانه بعضی از افراد به دلیل اطلاعات کم استفاده نادرستی از ادوردز ندارند و به این نتیجه می رسند که این تبلیغات به صرفه نیست. استفاده از راهنمایی های یک مشاور تبلیغاتی ادوردز می تواند نظر این افراد را به کلی تغییر دهد.
گوگل ادز این امکان را برای شما فراهم می کند که تبلیغات خود را در صفحه اول و در بالای سایر نتایج قرار دهید. آمارها نشان می دهد که بیشترین تعداد بازدید در ۴ یا ۵ نتیجه جستجو اول گوگل صورت می گیرد. در این صورت تعداد مشتریان و بازدید کننده های وبسایت شما در مدت زمان کمی رشد چشمگیری خواهند داشت.
گوگل ادز چگونه کار می کند؟
اولین مواردی که باید در مورد نحوه کار گوگل ادز بدانیم سیستم مزایده گوگل ادز می باشد. سیستم مزایده گوگل ادز در واقع تعیین کننده قیمت تبلیغات هر کلیک است. ۷۵ درصد از کاربران هرگز بیشتر از صفحه اول گوگل نمی روند. از طرفی دیگر اکثر کاربران یکی از ۴ گزینه اول نتایج سرچ گوگل را انتخاب می نمایند و به همین دلیل همه تلاش می کنند تا در بین گزینه های اول صفحه اول قرار بگیرند و تمایل دارند تبلیغ خود را در این نقاط انجام دهند.
هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز
ایجاد اکانت گوگل ادوردز رایگان است و شما تنها زمانی هزینه تبلیغ را پرداخت می کنید که کاربران بر روی تبلیغ شما کلیک می کنند. بعد از عضویت و ساخت اکانت گوگل ادز ، شما باید یک کمپین برای کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود ایجاد کنید. سپس می توانید نرخ هزینه تبلیغات خود را تعیین کنید.
گوگل ادز نرخ تبلیغات برای هر کلمه کلیدی را بر اساس مزایده هایی که برای آن کلمه برگزار می شود تعیین می کند. یعنی تعداد رقبا برای یک کلمه کلیدی مهم و مبلغ پیشنهادی آن ها در کنار تعدادی موردهای دیگر تعیین کننده قیمت تبلیغات در صفحه اول گوگل است.
گوگل ادز علاوه بر سیستم مزایده از نمره کیفیت نیز برای تعیین هزینه تبلیغات استفاده می کند. گوگل با استفاده از الگوریتم های خود و آنالیز سایت شما نسبت به کلمه کلیدی که در کمپین خود انتخاب کرده اید، امتیازی را برای سایت شما در نظر میگیرد. در زمان پرداخت هزینه هر کلیک، نمره کیفیت بالاتر سبب خواهد شد که میزان هزینه کلیک کسر شده کاهش پیدا کند و اگر شما از کلمه کلیدی مرتبط با سایت خود استفاده نکنید باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.